Thursday, September 19, 2013

Pengenalan Pembelajaran Usia Setahun Ke atas - 1



Indahnya Khamis..Kerja sehari lagi pastu bolela berehat dirumah 2ari..Rehatla sangat nanti asal masuk jer Sabtu pagi mulala fikir nak pergi mana arini..Yelah lau aku tak fikir pown nanti akan ada yang buat serangan amukan jugak ajak keluar..

Sape lagi kalau bukan puteri pucuk kelompang nan satu itu..

Dah banyak akal sekarang, makin bijak makin lasak makin manja dan macam-macam makinla..Hari Sabtu nie dia dah masuk 17bulan. 1y5m. Cepat sungguh masa berlalu.

Dah ramai tanya bila nak tambah no.2. Hadoila kalau korang boleh baca isi hati aku mesti korang takkan tanya sokla-soklan nie. Bukannya buat anak tue macam buat kuih uli-uli jadi doh bakar siap.

Aku memang tak pernah merancang pun walaupun lepas bersalin 2ari pun nurse doc dah sibuk tanya "u nak rancang kehamilan secara natural ke or amik apa-apa?"
Maafla yer aku memang tak berminat dan tak terfikir langsung nak amik apa-apa pencegahan kehamilan sebab aku fikir nak dapatkan yang satu nie pun punyalah payah jadi takyah aku nak sibuk amik pencegahan.

Kalau dah rezeki aku cepat aku terima dengan besar hati. Kalau belom rezeki mesti ada hikmahnya.

Tengok mesti aku terpesong dari tajuk tau..huhu aptb

Aku memang dari adelia lahir dah mula risau camne nanti eh nak ajar anak. Aku memang tak getila sebab tu aku tak lepas jadi cikgu dulu. Takde bakat langsung.

Kalau orang lain sibuk-sibuk dah mula ajar anak dari usia sebulan lagi aku memang tak geti langsung.
Tak tahu nak ajar apa..
Macam mana nak ajar..
Macam mana nak mula..

Semuanya aku tak tahu.. Maafla mak nie memang lembps manjang.

Tapi aku stil beli toys ke buku ke yang bole wat dia tertarik.. at least dia boleh belajar sentuh, rasa, tengok kenal warna..Dari situ bole gak tahu dia ok ke tak. Sekurang-kurangnya boleh cegah awal kan.

Sekarang pulak kan memang banyak jual soft toyla, yang berbunyi la berkalerla berlampula bagus tau sebab tue semua bole tengok perkembangan diorang membesar.

AKu jugak mula beli flash card, buku playmat toys yang ada unsur belajar demi untuk pembelajaran pengenalan adelia kelak.

Aku jugak jenis yang suka ajar dia bila mood dia ok. Tak pernah nak paksa dia macamla umur setahun dia dah kena amik SPM.. Kekadang aku tak faham sesetengah parents nie beri-aia paksa anak yang umor baru jer nak kenal dunia belajar macamla esok dia nak amik SPM.

Biasalah budak kan dia baru nak mula belajar sekeliling dia. Tapi kenala ikut mood dia dan peringkat umur kot. Janganla beria-ia stress pastu terus cakap anak tue tak pandaila, apalah.

Hey kemonla wei, anak ko baru setahun jagung kot yang ko paksa beria pastu terus cakap anak tak pandai. Ke ko yang bodoh sebenarnya.. -_-"



Flash card aku mula bagi dekat yaya masa umor dia 6bulan..Tak tahula nie agak awal or lambat..Sebab masa nie dia dah lebih pandai pegang genggam rasa..Jadinya aku akan saje bagi dia pegang nak bagi dia tahu ada macam-macam jenis tekstur keras lembut cair dll..

Tapi tahu jelah kan bila umur camtu lebeh banyak masuk mulotla kan..Kekadang lebur dengan air liur jer silap-silap siap ada cebisan lagi dalam mulot.Sedap agaknya makan flash card tue..
Boleh juga dbuat untuk asah gusi yang gatal yer..hihi

Aku perasan adelia lebih fokus pada flash card bila umur dia 10bulan.. masa tue dah bole ikut cikit apa kita cakap dan dapat tangkap apa yang kita cakap..

Ingat lagi perkataan first yang dia pandai cakap selain papa mama tata banyak lagi dah tak ingat..Tapi nie aku ingat sebab dia pandai sebut cat bila aku ajar dia sebut sekali jer..Siap wat tangan nak panggil cat cemana..

Dari situ dia da mula belajar secara perlahan-lahan..Comei sungguh bila dia pandai sebut cat siap gaya tangan panggil cat..#makpujianaksendiri


Aku ada jugak beli set Islamkids.my tue.. tapi nampaknya adelia tak berapa faham lagi cuma dia sukala tengok gambar-gambar dan sibuk nak conteng diri sendiri dengan pencil colour yang disediakan sekali..
Tak per aku akan ajar secara slowly.. Cuma dia sukala dengar dalam youtube alif ba ta tue.. Pandai jugak sebut alif ba ta  ckit-ckit tapi takdelah jelas sangat..

Flashcard yang dia dah kenal adalah cat cow ladybird..Tapi sekarang dah kenal lagi beberapa animal macam duck hen fish dog..
Dia akan tunjuk pada kita bila kita tanya mana cat..mana moo(cow) bubu(ladybird) fish gunggung(dog) duck kokokok(hen)

Itu time dia nak belajarla..Lau dia taknak belajar paksalah macam mana pun saje jer dia..
Dah bole count 1-10..Tapi janganla orang ingat jelas anak aku tue sebut tapi dia ikutla bila kita sebut one dia pun ikut one sampaila ten..Bila nak sambung eleven mulala dia angkat dua-dua tangan pastu jerit YEAY tue maksudnya dah habis taknak lagi.

Mengaji pun bila kita ajar alif ba ta dia akan ikut..Kekadang lagi advance dia da sebut "ain" dlu padahal kita baru sebut "dal"..hihi
Cukup suka dengar azan..Otomatik dengar azan terus angkat tangan azan jugak..Pandai sebut Allah.
Suka sangat dengar nasyid..
Suka jugak dengar orang mengaji, dia akan ralit jer diam lak tue..Sebab tue aku belikan apple quran tue,sekarang kalau nak tido mesti aku kena bukak apple quran tue nanti dia dengar pastu tido..




aku jugak mula dah bagi dia baca buku..Dalam buku pun sama dia akan tunjuk kat kita bila kita tanya mana cow cat lion tiger duck..

Kalau dekat playmat pulak dia pandai tunjuk bila kita tanya mana monkey rabbit elephant lion tiger..Kalau dekat buku or flashcard dia tak pandai lagi nak tunjuk..Maknanya kalau binatang tue gambar yang sama ada dekat buku ke flashcard ke playmat ke dia tak bape nak kenal semua cuma kenal sesetengah jer macam cat cow duck fish dog..

Takpelah dia belajar cikit-cikit dulu..Aku taknak push dia sangat-sangat..Mungkin sesetengah orang cara dorang lain, aku taknak anak aku buat sesuatu diluar kemampuan lagi dalam usia baru setahun lebih nie..

Pada aku nie pun dah cukup banyak perkembangan dia sekarang..Pandai cakap toksah cakapla..Cepat jer ajuk cakap kita pastu ingat plak tue..

Dia baru start pandai panggil atuk sabtu lepas..
sekarang asal bangun pagi terus panggil atuk atuk..Sukala atuk dia..(@_@)

Tokma dia tak pandai sebut habis lagi..Tapi dari dulu kalau panggil mama tue mamala lau panggil ma jer maksudnya tokma diala..
papa mama dari umo 7 8bulan da pandai sebab campur sekali sebut mamam nak makan..

dah faham apa kita cakap atau suruh buat..contoh amin/salam dia akan salam cium tangan kemahen siap bunyi ag..Pandai letak baju kotor dia dalam baldi, letak botol susu dalam baldi baju kotor pas mnum susu(nak letak atas almari tak sampai)..

pandai cakap antik(cantik) ome(comel) kononnya dia la tue..huhu
 shushu(susu) dlu nenen, tetek(oh yang nie memang jelas dia sebut,lau ala-ala manja dia sebut tek jer) bash(bus) owi(lorry) chuk(bear bushuk dia la) ba(bear bushuk la) shu(shoes)..hurmmmmmm
Lupala ada gak banyak ag nantila bila ingat aku update eh..

Nanti part lain aku citer lagi pembelajaran adelia zahra yer..
Nie pun cukop cukop sudahla..Dekat 2jam nak siapkan entry nie..


terima kasih kalau sudi baca..:)

11 comments:

Norhazlina Mohd. Zaki said...

Wahhh..tahniah..advance Adelia.....bijak bijak...

x0x0 ^_^

Wawa Yusoff said...

dah banyak word yaya. elman masih lagi.. humn. xpelah. pelan2 kayuh. huhuhu

~ NANA ~ said...

eh banyak tu yaya boleh sebut! budak2 i rasa lagi cepat dia belajar kalau bukan formal kn? main sambil belajar gitu...hehe

nana ruzana said...

bg aku jgn pk cpt ke lmbt..betol ke tidak..pada usia ni development anak2 lain2..set target sendiri je..aku ajar anak main nyanyi2 abc..nek tangge kire 123...mase aku ajar harammmmmm nak betol..setaun dua..ape la die reti...but at the moment otak die dah bleh paham n proses..ko akan tekejot...die bc abc n 123 dgn lancar...doa makan pon dah ok..aku xstress,die pon xstress...

hayati hashim said...

Byk dh vocab yaya.
cemerlang la tu..

Umi Qi said...

Wahhh bijak yaya sekarang...dah pandai ckp atokkk...tokma mesti ontheway tuh mama yaya...so far so good tau yaya byk progress dia menjelang sudah 17 bulan...hebat anak auntie nih...

Untung yaya punya ibu yg kuat berusaha beli mcm2 kt yaya...besttt yer

yUmiE AzuRa said...

boleh x aku malas nk baca smpi habis.aku nk komen je.hahaha

eMMe said...

twin pun harap cepat la pandai jalan, pandai cakap.. pandai la apa saje yg standing umurnya... ikut la didikan mama papa dia kan..

sunuk la kalo kite berjaya buat anak kita pandai ape yg kite ajarkan...

hazlina azmi said...

Hai..blogwalking.bestlah blog awk..penuh warna warni kehidupan..jemputla ke blog saya dan kita bertukar-tukar link pulak..:)

http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

Nurhayati said...

bila dah jadi emak. kita takkan habis belajar. sebab ada je menda baru kita dpt sampai la akhir hayat kita. dan tiap pendekatan anak tak sama antara satu sama lain.anak2 ada peel masing2. bukan kata pendidikan je. makanan pun, selera tekak masing2.. masak pun kena ada menu tiap sorang :)
ape pun kita sentiasa berusaha nak yg terbaik untuk anakkan. :)

Chekgu Azrine said...

Rajin maknya ye..akk mmg tak dan nak buat sis..huhu..neway pandai n cerdikla yaya

Blog Widget by LinkWithin