Thursday, May 23, 2013

Perlu Ke Nak Bezakan Anak Angkat Dengan Anak Sendiri!!

Assalam~

Entry kali nie lebih kepada bengan yer..Jadi mungkin ada luahan yang aku keluarkan akan buat orang tak puas hati,kalau rasa tak suka nak baca pastu nak kondem tanpa tahu cite sebenar silala Jangan Baca yer!!!

Sebelum tue aku nak bagitahu pasal entry yang sebelum nie takde kaitan dengan hidup aku pun..Nie cuma luahan sahabat dekat aku yang sekarang tengah menghadapi masalah..

Okla kita berbalik pada tajuk kat atas eh karang tak pasal aku melencong cite lain yang lari dari tajuk..huhu



Nie kisah benar yer..Kisah yang terjadi dekat saudara mara aku sendiri!!

Rupanya hal nie kakak sepupu aku da post dekat fb lebeh kurang 2minggu lepas kot tapi baru pagi tadi ternaik balik dekat wall aku..

Kalau korang perasan gambar dekat atas yang ada logo kuning nampak tak apa yang tertulis?? perkataan ANGKAT kan!!

kalau ada yang tak dapat baca meh aku tulis balik Penjaga Murid : Keluarga Angkat, Hubungan : Anak Angkat.........

Ini adalah rekod untuk Sistem Maklumat Murid..Tapi aku tak pasti rekod nie untuk simpanan cikgu saje atau diedarkan sekali kat setiap murid.

Anak angkat yang dimaksudkan diatas adalah anak sedara aku tau..Tapi aku sendiri tak penah anggap dia cuma anak sedara angkat pun!!!

Tapi kenapalah sampai hati dalam rekod tue dimentionkan perkataan tue..Takkanla sebab ank sedara aku nie takde surat beranak dan hanya ada sijil anak angkat jadi perlula orang yang menigisi buti-butir murid nie mention yang dia anak apa!!! Habis kalau nasib anak tue anak luar nikah dekat rekod murid tu tertera jugak kah anak luar nikah?????wtf

Janganla ingat budak-budak yang bawah 12tahun nie tak boler berfikir, tak matang..Macam anak sedara aku nie dia memang cukup bijak orangnya..Bercakap tue memang macam orang tua-tua..teringat aku masa dia kecik kalau bercakap tue kalah kita tau,sampaikan kita sendiri pun ajdi malu sebab tak sangka anak yang baru usia kurang dari 7tahun tapi pemikiran dia pergh kalah orang dewasa tau!!

Anak sedara aku nie memang berbinkan abang sepupu aku..Nie jangan tanya aku macam mana bole plak sebab dekat mahkamah memang ada yang macam nie tapi ada syarat-syaratnya eh..Bukan suka-suka nak buat syok sendiri..

Aku sedih bila baca balik komen dekat fb kakak sepupu aku..

"Sebelum nie kt cuma ckp kt dia bukan mama yg lahirkan adam..xpernah guna istilah anak angkat..awl tahun ni cikgu minta surat beranak..tp sebab dia xde surat beranak bg dia sijil anak angkat..bila bg kat dia utk serah kat cikgu dia terbaca..dia tnya abg anak angkat ke mama..kalo tgok muka dia time tue mmg sedih sgt..bila tnya abg sedih ke,dia anguk kepala..cuma Allah aje yg thu apa perasaan sy ms tue..sb tu sy xsuka guna istilah tue sbb xnak dia sedih"

Aku yang baca komen nie pun turut rasa sedih..Ksian anak yang tak bersalah nie tau..Napela nak mainkan emosi dia sampai camtue..
Padahal kitaorang tak penah pun anggap atau bezakan dia sebab dia anak angkat..Aku sebagai mak sedara dia pun tak penah nak cakap or sebut pasal dia bukan anak mama papa dia la apa la sebab kitaorang memang sayang kat dia..

Tapi tak sangka orang luar plak yang suka sangat kecoh tau..mulot tue cam hape jer!! Sepatutnya sebagai seorang pendidik yang ada ilmu perlula alert cikit bab-bab sensitif nie..Dorang patutnya lagi faham perasaan anak-anak murid dorang kalau tahu pasal status dorang..

Aku kesal sangat, sedih pun ada..Tapi geram lagi banyakla toksah nak cakap..Karang kalu aku cakap yang bukan-bukan marah plak tapi kenala fikir balik sebelum buat..Sedara mara aku memang ramai yang jadi pendidik kalau kitorg nak buka satu sekolah pun da bole sebabnya lengkap sume matapelajaran sedara mara aku nie cikgu~

Sekarang yang buat aku pelik la kan memang sistem maklumat murid nie bole sume murid tahu eh pasal maklumat-maklumat penting dalam sistem nie?
Bukan salu maklumat macam nie sulit ke?

Ada sorang kakak sepupu aku cite dekat sekolah dia pun ada masalh camni..budak tue smpai trauma sebab dia kena ejek dengan kawan -kawan yang tahu dia anak angkat..Sampaikan budak tue kena kaunseling tau sebab trauma sangat-sangat..
Pelik la plak takkan cikgu memang bagi tahu sume maklumat murid dekat satu kelas kot???
Takkan cikgu da tak bole nak simpan rahsia ke? Nama pun cikgu..

Tetiba aku terbayang dekat nasib anak-anak yang dilahirkan tanpa ikatan nie..Alahai mesti seumur hidup dorang rasa sedih rasa tak berguna sangat-sangat sebab dilahirkan dalam keadaan yang tak baik..

Keciwa sangat dengan apa saje sistem yang ada dalam Malaysia nie sekarang..!!!!!!!!*


#buat adam, busu zura tak pernah pun anggap adam nie sedara angkat ke hapa..untuk kak long n abg syakur, sabar dan tabah yer hadapi sume nie..


peace

12 comments:

Adams Ayens said...

sedih bila mana sya membaca entry ni. pihak sekolah tu xde nilai murni ke..sampai sanggup tulis gitu..biarlah org mengatakan apa saja, yang penting anak awak..tetap bersama awak..

Fizah said...

Baca pun pns ati...sbr ye zura n kakak...kena counter blkla kt ank sedara...feduli apa org kata...smg bertabah!

Nurul Aziz said...

Sy yg takde kena mengena pun rasa sedih. Patut benda-benda camni.. takleh la nak sebar-sebar ke apa.. susah nak cakap, kesian kat budak tu.. dia taktahu apa-apa, dah la masyarakat sekeliling ni mulut semua boleh tahan busuk kan.. boleh jadi tekanan.

CikNaa said...

ciknaa pn ada adik anak angkat.tp kitorang tak pernah rase pn dia anak org lain.. dh mcm darah daging sndiri pn..tak patut la dorang ni.

NM03 said...

salam kenal. singgah sini terus follow. jom, kalu sudi ke teratak picisan saya pulak. maceh..

sharvesh srishan said...
This comment has been removed by the author.
SweetLikeWhat said...

eh!!!smm ni sulit la kak..ni mesti cikgu kepoh ni..smm ni pk hem yang key in..ape ke tak pikir ke perasaan budak!!!!nak kata bengong kang marah pulak..

NaNaRuZaNa said...

Dulu na ingat mase zaman kite...cuma ada ibu..ayah..penjaga..even kalo pakcik pon tulis penjaga..kalo na pon sedeh...haihhh...ni jd cikgu sbb nk mendidik ke sbb xde keje lain??@##%&* btol!!!

tenku butang said...

hai.. salam kenal..

follower ke : 181

done follow/singgah sini.. jom follow/singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

With Julia said...

Ya Allah....sgt sebak baca luahan mama yaya...benarrrrrrr! Kalo boleh hapuskanlah istilah anak angkat nih...x suka sgt guna...kita semua bersaudara...xd sapa dtg dari planet lain...semua dlm satu bumi yg sama...rasanya jika umi Qi di tempat adam...rasa sgt pilu.......dan tersisih...ya Allah permudahkanlah jln utk adam utk membesar sihat seperti anak2 yg lain....kita semuaaaaaaa sama kan mama yaya :)

~ NANA ~ said...

ahhhh sedih! memang tak patut la...huhu

Mimy Hamid said...

kes kawan akak pulak...maklumat sulit bocor...anak dia tak vaksin..sekali ada parent lain boleh tau dah jadi isu ...asik la hentam pengetua suh tukar anak tak vaksin sekolah lain...kesian kan...

Blog Widget by LinkWithin