Friday, April 19, 2013

Bermulanya Kisah..Part 2

pukul 430pm mama aku sampai..dia naik atas peluk cium aku sume mulala drama airmata aku..anak bongsu khen airmata da serasi dari lahir~..[hehehe]

Ok sambung eh..[ceh bujet cam ada orang beria nak baca jer]

sebelum mama sampai dia tanya ada nak makan pape tak..aku cam tak lalu pesan suruh beli roti ke biskut jer tuk wat alas perot kot lapa time malam..
Aku da jangka tak kan bole kuar punya mesti kena tahan ngan doc tapi aku tak bujet akan bersalin dalam masa terdekat tue..~

family aku stay dekat ctu sampaila habis time melawat..dalam pukul 9pm dorang gerak nak balik..Mak aku bagi macam2 pesanan suruh baca ayat kursi la,baca Al-Fatihahla..
Aku da mula nak nangis balik nie..sebak plak asenya..[huhu] [dasar cengeng]

owh lupa masa aku dalam wad tue memula aku sorang jer..dekat pukul 8pm baru ada sorang lagi ibu mengandung masuk..satu bilik 4 orang yer dekat wad bersalin PPUM tue,lau nak yang sebilik sorang pun ada tapi aku dasar penakut memang takkanla aku nak amik..Lagipun bukan macam swasta bole ada orang yang teman~

elok lepas family aku ngn asben balik,doc datang dengan nurse..doc melayu,doc cina ngn nurse sorang~memula dorang check orang sebelah katil aku,sebab budak tue aku tengok da macam nak bersalin bebeno..tapi aku tak dengar dorang bual apa sebab bila doc cakap nak seluk check bukaan budak tue terus aku pegi masuk bilik air..  Haduila da mula episod ngeri seluk menyeluk plak!!

Yang bestnya dekat wad bersalin PPUM nie stiap bilik dhla 4 katil pastu bilik air plak 2..aku punya katil dari sebelum bersalin sampaila da bersalin sama jer sebelah bilik air..dekat tue~

Elok aku kua dari toilet,doc ngan nurse da aa dekat katil aku..alamak tetiba gigil lutut!!
doc check report aku sekali dia tanya sebelum nie penah admit pun sebab baby kurang gerak kan..Doc melayu cakap nak check bukaan,dia suruh aku kangkang..
Ya Allah perasaan cuak takut takleh nak cakap agaknya doc perasan dia suruh aku rileks sebab lau aku takut nanti lagi rasa sakit..

"Bismillah..erkkkkk.!!"hurm bukak 1cm yer..lambat lagi nie.."

fuhh lega nasib baik tak sakit..tak sakitla masa doc nie seluk sebab tangan pun comel jer..
aku tanya bole balik la esok ke sebab doc kata lambat lagi kan..Dia cakap tunggu keputusan esok camner..

Malam tue confirm-confrim tido tak nyenyak..sibukla dok mesej laki aku la,bff akula,birasla adik ipar apalah sume ada sebab nak ilangkan ase takut..rasanya pkul 2/3am gakla baru aku bole tido..

Jumaat (20/04/2012)
Awal aku bangun sebab nurse kejut pukul 6am nak check bp pastu nak wat ctg tuk baby lagi sekali..da setle aku siapkan diri ckit-ckit dok la melanguk diluar jendela mengenangkan nasib..smbil tue mesej laki aku~

Doc datang pukul 8am..cini bermula drama nya~ {jeng jeng jeng}
macam biasa check budak sebelah,sambil tue aku dengar-dengar gak dorang cakap..seluk menyeluk cam biasalah kan,pastu setle..

turn aku plak..nie doc lain plak,tapi stil lagi doc melayu perempuan..tengok rekod aku pastu cakap aku penah kena admit sebelum nie sebab baby kurang gerak,kali nie masuk sebab yang sama gak kan..

doc cakap "now u da 38week so kita inducela arini,ai taknak amik risiko lau jadi pape.."
aku terdiam jerlah dengar dia kata induce..masa tue aku dengar gak doc melayu tu cakap ngan doc cina yang lain dia kata nak tunggu watpe lagi sebab baby pun da matang so induce jelah taknak jadi cam patient tadi taknak induce degil nak balik..nanti bila jadi pape salahkan doc walhal doc da suruh induce taknak..

huwarghhhhh kiranya aku jadi mangsa keadaanla nie..orang lain taknak induce aku plak yang kena..nurse gtau aku suruh kemas barang-barang pastu suruh baring nak masukkan ubat kat vont**..hurm nasib baik toilet sebelah katil jer tak sampai sesaat creettttttttttt~

sempat call laki aku dapat cakap sekejap jer..aku bagithu dia kol budak ofis aku mintak tolong pegi HR buatkan surat GL..pastu suruh amik barang-barang aku dekat tempat nurse da sediakan~

satu jer tak bagus PPUM nie,dahla tak bole laki teman hset pun tak bole bawak..korang bayangkan camne aku nak hadapi hidup sepanjang dekat labour room tue..lau cepat okla kenanya berhari ke masak aku weii!!

pukul 8.30am aku sudah disorong ke labour room tingakt 3 tak silap aku..[sudah lupa]
time tue aku sorng jer lam bilik,5minit pastu datangla lagi sorang..lega ada kawan gak aku..

pastu datangla 5orang doc..campur 3budak praktikal..meriah plak bilik tue~
dorang datang terangkan procedur induce..5orang doc tue 2doc perempuan melayu ngn cina,doc lelaki lak melayu,cina,india..lengkap ko pekej~ 1MALAYSIA kekdahnya

doc lelaki india suruh aku kangkang..alamak dia ke yang nak seluk aku? Mak aihh lengan bole tahan besar..makkkkkkkk!!!!

zassssssss!!!! "puan baru bukak 1cm yer"..{pedih nak mampus kata ko,aku lom sempat tarik nafas lagi}
akak sebelah aku best cikit sebab yang seluk dia doc perempuan melayu..

masa pedih nie apa dorang cakap aku tak amik port pun..menahan sakit derr! nasib masa masukkan ubat aku kena doc perempuan cina..lepas masuk ubat aku kena bedrest dalam setengah jam pastu bolela bangun jalan-jalan tapi tak bole kuar dari labor room~
Alahai aku nak hset nak kol asben family aku..huhuhu

Doc pesan tengok lagi 6jam lau bukaan stil sama dorang akan masukkan ubat kedua plak..[.......]

lepas masuk ubat terus mula rasa sakit..tapi masih lite-lite jer,bole control sebab jangka masa sakit tue dalam 20minit kot ntah lupa..berjalan la aku kua masuk kat wad tue,tekanan aku tau sebab dengar orang menjerit bagai..ada yang bersorak hapy bila baby kua,ada yang jerit sakit sakit..stress gile time tue~!

rasa nak lari balik jer tobat taknak mengandung lagi..time tuelah pk sekarang nak peknen lagiii!!! Pukul 12tgh ari aku makan nasi habis ko..lapa derr lagipun nak bagi ada tenaga nak psuh nanti~ [yelah da mmg dasar pemakan]

pkul 3pm doc datang nak check bukaan..nasib baik yang seluk aku doc perempuan cina,stil lagi 1cm..huhu doc cakap nak masukkan ubat kali ke 2 pastu pecahkan air ketuban terus~

aku tak rasa pun air ketuban tue pecah acaner,yang aku perasaan macam stick kaler jernih halus panjang dorang jolok lam ......dalam pukul 4pm aku ditolak masuk dalam bilik nak bersalin,class ko sebab bukan macam dewan yang beranak ramai-ramai terpisah langsir jer nie memang bilik sorang satu tapi masih lagi leh dengar bilik-bilik sebelah bercakapla menjeritla apala..

Besar gak biliknya ada katil satu, kerusi satu almari satu simpan alat-alat, bekas nak letak baby dengan toilet..dorang letak sekali ctg nak pantau heartbeat baby~

Hurm aku perasan bila air ketuban aku dorang da pecahkan aku da start rasa sakityang datang 15minit sekali..sakit weh badan sebab tak bole baring terlentang,mengiring kanan pun tak bole..Aku cuma bole mengiring kiri jer,stress sangat-sangat...

masa nie doc praktikal yang temankan aku..sudahla muda lagi lelaki melayu plak tue~hensem ko!!!
elok jer dia ngadap aku yang memang tengah terkangkang jer nie..hilang da malu aku time tue sebab aku da mula sakit dari 15minit ke 10minit plak..

Aku panggil nurse,budak praktikal lelaki melayu yang datang..aku gitau nak shi shi aku nak pegi toilet..dia cakap aku tak bole bangun sebab pakai ctg~
dia suruh jer aku shi shi kat bekas yang dia letak kat bawah mont**..

Ciss melepas aku nak bangun tau...yang sebetulnya aku da sakit belakang sangat-sangat tue bagi alasan nak pegi toilet tapi tak berjaya..


#sambung nantila aku da penat menaip plus nak perah otak ingat kisah setahun lepas



LoveAPRIL

8 comments:

CikNaa said...

ciknaa induce by drip, sakit giler kt pinggang.kalo masuk ubat kt bawah tu sakit nye cane plak eh? hoho..

as ♥ Leenda said...

haaaaa ciknaa..kite induce masuk ubat ikut tutttt tauuu..sakitnya? Allah je tau..nauzubillah sakitnya tak leh nak citer..haaaaaaaa..

zura tulis pasal induce ni pun, terkepit2 dah ni..hahaha..

h@nEYz said...

ceh.. dah masuk setahun baru nak updated2..hahaha.. perah otak kut lain lagi bagus..slamat2...

Zura@Iwan said...

huhu...

mmg pgalaman yg paling indah...iaitu bersalinkan anak pertama yg tercinta....

m@m@yAyA said...

Memang kn leenda..ase sktnya mak aihh smpi da xleh nk beza ni kna seluk ke kena msuk ubat..huhu

m@m@yAyA said...

Sakitnya cikna xleh nk beza ni kna seluk ke msuk ubt..huhu

m@m@yAyA said...

Biasalah ai kn pelik jer rupanya..

m@m@yAyA said...

Betul tue kak..pnglaman terindah

Blog Widget by LinkWithin