Friday, April 19, 2013

Bermulanya Kisah..Part 1

Salan Jumaat..
Wah sekejap jer da Jumaat eh..Tinggal sehari jer lagi Adelia Zahra setahun~ Cepat sungguh masa berlalu sekarang,rasa tak puas tengok dia masa baby..[huhu]

Sebabkan tahun lepas aku langsung takda story mory pasal kelahiran yaya jadinya tahun nie akan aku abadikan untuk hari tua..[walah] {syahdu Jumaat plak}

pada tarikh ini tahun lepas, 19/04/2012 bermula detik-detik menanti kelahiran puteri yang dah lama aku nantikan~ [hukhukhuk]

Pada pagi 19/04/2012 aku ada checkup..maklomla bila da hujung-hujung pregnancy nie chechkup sudah jadi seminggu sekali..
Tapi aku sepesel dalam seminggu berkali kali gak sebabnya masa kandungan 34weeks aku ditahan di wad bersalin sebab baby aku gerak dalam sehari cuma 2kali jer..
Kena tahan wad semalam,tensen ok~

Yelah yang  kena tahan wad tue sumanya dah nak beranak tapi aku lambat lagi..Korang tahula kan sebab apa stress!!Sebabnya dorang dokla mengerang sebab sakit nak beranak aku yang lambat lagi nak beranak jadi takut plak dengar langsung taknak beranak plak..

Apa kes plak taknak beranak,tak kan nak bia anak tue dok lam perot jer kan..!!! [tuelah aku dulu]

Google

Balik citer sebenar balik eh..aku nie suka melencong sikit..{ampun}

Pagi tue aku ada checkup..masa tue da 37w 6d..Asben aku anta jer sebab dia ada meeting jadinya aku jumpa doc sorang jelah..takda hal la sebab da biasa~

aku sampai awal jadi dapat no.3..aku memang salu sampai awal sebelum 7.30am da terpacak depan pintu yang belum bukak tau..[huhu]

hari tue orang tak ramai sangat jadinya sebelum pukul 8.30am aku dah dapat jumpa doc..aku lupa la nama doc tue,tapi doc melayu perempuan..
dia tanyala baby camner sume,check kat perot sumela..sekali aku cakapla yang start dari selasa{aku pegi checkup nie ari Khamis tau}baby memang kurang gerak sangat-sangat..aku google lau dah nak bersalin selalu baby memnag kurang aktif jadinya aku anggap 'oh xlama lagila nie'..

DOc tanya berapa kekrapan baby gerak,aku cakap ari Selasa baby gerak adalah 6x dari pagi sampai malam..tapi ari Rabu plak lagi kurang adalah dalam 4x jer kot dari pagi sampai malam..
Doc marah nape tak terus pegi hospital bahaya takut jadi pape kat baby..

Aku gitaula tapi tadi doc check baby sume ok kan..dia kata memnag ok tapi bila da masuk ujung-ujung cam aku nie kna lagi extra checkla kan tengok ada masalah lain..
Terus doc bagitahu nurse aku kena warded ari tue..Dia suruh aku tunggu dekat luar~

Hah warded??? Aku memang tak bersedia lagi pun masa tue..tak terpikir langsung aku dah kena warded time tue..Mulala dok kat luar tue air mata da bergenang..

Call laki aku dekat sepuluh kali tak berjawab..dah nak hangen tapi aku lupa lak laki aku ada meeting time tue..Terus call mama {drama bermula}

Mama suruh aku bertenang..dia suruh baca ayat Kursi sume bagi aku tenang..nanti kejap lagi mama aku datang~ Lagila air mata aku laju jer~ [dasar airmata sungguh aku]

Datang kelindan hospital bawak wheelchair..Nurse suruh aku naik wheelchair,tapi aku taknakla malu kot lagipun aku belum nak beranak baru nak wat ctg jer..
Aku gtau nurse aku larat lagi jalan..dia tanya betul ke aku cakap yer tak payahla naik wheelchair bagai..
Masa tue ramai ibu-ibu menagndung para suami nurse-nurse sume pandang aku macam aku nie "seorang wanita cute yang dah sarat nak terberanak sangat-sangat"

Aku dihantar terus ke wad pre-natal dekat tingkat 5..sekarang wad bersalin PPUM nie da baru tau,separa gov..jadinya setiap wad dia adlah super cantik ko sama macam dekat hospital swasta~
Wad-wad bersalin kat cini ikut kategori kaler kat dinding..Lau wad pre-natal kaler dindingnya biru [damai mata], kalau labour room pink warnanya [walawei] kalau wad lepas bersalin purple kaler dindingnya [phewiit] Maafla yer aku memang tak terpikir lansgung nak amik gambar setiap wad tau,tapi masa kat labour room memang tak bole langsung amik gambar sebabnya hset pun tak bole bawak acaner nak amik gambar khen..!!

AKu sebilik dengan 2orang lagi mak-mak yang mengandung..tapi masing-masing lambat lagi bersalin sebbanya dorang nie ada kes emergency jadinya kenalah duduk kat hospital sampai bersalin..
Akak sorang tue uri rendah eh ntah aku tak ingat sangat yang sorang lagi tue asikla tumpah darah~

Aku takdalah ngeri sangat sebab dorang lambat lagi beranak jadi mesti aku takkan dengar orang mengerang la apalah..dalam 10minit lepas tue datangla nurse nak pasang mesin ctg nak tengok pergerakan baby~

akak-akak depan katil aku tanya soal siasat da macam polis..kelakar pun ada sekurangnya hilang gugup aku..yelah anak first kan cam dorang anak da 2 3..

datang doc pelatih nak amik darah..mak iahh doc cina laki lembap gile wat keje..cucuk tangan kiri tak bole cuuck kanan plak tak bole gak cucuk kiri balik..
hoiiiii mentang-mentangla tangan aku gebu ikut suka jer tau cucuk banyak kali..Last bila da dapat bole plak tumpah darah tue atas katil,dah berdarah cadar kaler putih tue..Aku da cuak aku bukan bole tengok darah nak pitam  [tapi derma darah hebat oii] [chewahh]

Memula aku dok bilik yang kira dalam pantauan nurse doc so memang dekat gile ngan meja nursela,tapi dalam pukul 12 tgah hari nurse suruh aku pindah wad belakang sebab kes aku tak serius..dorang ada nak kena pantau patient yang lagi serius~

pukul 12 lebeh baru laki aku sampai..dia tanya da jumpa doc belum aku kata belum lagi..pagi tadi amsa checkup dahla~
pastu kitaorg bla bla bla jela sampaila da habis time melawat pukul 230pm dia balik ofis..

pukul 430pm mama aku sampai..dia naik atas peluk cium aku sume mulala drama airmata aku..anak bongsu khen airmata da serasi dari lahir~..[hehehe]


#sambung jap lagi eh..panjang plak sangat tangan pun da lenguh,nanti korang jemu plak baca panjang berjela sangat..kita sambung part 2 eh~


6 comments:

as ♥ Leenda said...

yaya ni spesel kes sungguh..klu mak2 yg lain, kalau boleh anak lahir pagi, tengahari tu dah nak update kronologi bersalin..(ckp kt diri sendiri nih) ..hahahha..

Mimy Hamid said...

yer la zura tak citer lagi kronologi yaya lahir...part 2...akak dgr dr mulut awak sendiri pun ngeri

m@m@yAyA said...

Hahaha owh leenda cmtu eh..

Zura dlu yaya kna jaundice tgingak da kua hsptl 2arinpastu msk blk..
Lps brsln dok hsptl lm gak dkt smgu tu xda mood nk cite pglman..
Da setahun br berkobar

m@m@yAyA said...

Tuelh kak dlu stress sb yaya jaundice dok wad lm lgsg xda mood nk cite..
Xper kali ni zura cite

Nurhayati said...

itula memori yg tak ternilai. walaupun perit tapi manis :)

LOVELYGIFT AND HOME DECO said...

Rasa takut pula nak hadapai saat ni... Saya akan rasa pada bulan 7 nanti.

Blog Widget by LinkWithin