Monday, August 9, 2010

Memang Bersabar Dan Bersyukur Dengan Ujian nie

Sesungguhnya saya memang bersabar dengan apa ujian yang saya dapat sekarang!~ Tapi macam biasala saya manusia lemah kekadang perasaan saya diluar kawalan..!

Memang setiap bulan bila cik merah datang, saya akan mengeluh dan tanpa kawalan mesti merungut dan mengeluh!~

Tapi sepatutnya saya bersyukur sebab saya xda masalah dalam kedatangan cik merah setiap bulan..! Sebabnya pasti setiap bulan akan datang dan senangla saya nak tahu sama ada saya peknen or tak!~
Tapi saya nie manusia ada hati dan perasaan jadi sedikit sebanyak saya pasti akan hilang pertimbangan dan mulala merungut,sedih,pilu siap meratapi bagai..(Macamla ada orang yang meninggal)..~!
Tapi adat manusia kan bila kita luahkan sesuatu pasti ada yang mencebik,mengutuk or mengata dengan pelbagai wasangka.~!
Tolongla jangan senang2 nak kutuk tanpa tahu keadaan sebenar.~! Memangla sume ada masalah lagi berat dan besar dari saya tapi biasalah kekadang saya akan buat sesuatu tanpa fikir!~(Inilah kelemahan saya dari dulu)


Yea kalau orang kata saya harus bersabar dengan semua ujian nie, memang saya harus bersabar!~ Tapi kekadang saya hilang sabar bila ada masalah yang mula melibatkan family saya!.
Salah ke saya berperasaan gelojoh begini bila saya dalam situasi yang saya rasa sedih teramat sedih! Pilu sepilu-pilunya.!.

1) Saya anak bongsu dari 2beradik..Atas saya adalah kakak, dan hanya saya jer yang baru kawin!.
2) Family saya kecik jer terdiri dari ayah,mama,along dan saya+suami.!.
3) Mungkin awal kawin dulu,mak ayah saya tak terasa sangat bila xda ahli baru.!.
4) Jadinya dorang salu dihiburkan dengan cucu Singh(betul ke ejaan??) sebelah rumah yang sangat kiut miut tapi jahat melampau kekadang sebabnya suka sangat baling barang2 mainan diaorg or kunci umah lau sehari ayah ngn mama saya tak panggil dorg..!.
5) Agaknya bila da semakin hari semakin sayang pelik sebabnya masih tak ada tanda2 dorang nak ada cucu sendiri mulala dorang buat ayat sentap sejak kebelakangan nie!.
6) Kalau dulu bila pegi sopping complex lalu kat baby department stil maintain ok, tapi sejak dua tiga menjak nie salu mama saya cakap "Nanti bila awk da ada ank lau baby gurl,masa nak wat cukor jambul kita bli gaun kat Lovely Lace !~matik saya lau ada yang kata berlagak plak.!(saya xkata mama saya yang ckp cenggitue)!
7) Owh itu sekali, lepas tue ada jugak hint yang lebih kurang dan paling sentap, bila mama kata lau rezeki dia dapat pegi haji thun nie dan masa yang sama saya stil solo dia akn berdoa dekat sana untuk saya!.(Owh touchingnya..Mak saya da mula teringin sesangat nak jadi nenek)
8) Rasa cam panjang citer nie, jadi saya pendekkan jela.! Kat cini saya cuma nak bagitahu yang saya bukan tak tahu erti sabar saya tahu ada yang lagi lama dari saya tapi saya terpaksa jadi begini sebabnya ini adalah yang sulong dalam family saya!. Saya tak heran lau kakak saya dah kawin dan dia ada anak jadinya mak ayah saya da jadi datuk nenek tapi masalhnya hanya saya harapan dorang.! Saya jugak takut lau dorang tak sempat nak rasa jadi datuk dan nenek.!(Mintak jauh sume tue tapi ajal maut bukan kita yang tentukan)
9) Saya jugak tak terkilan lau dalam masa terdekat nie kakak saya kawin(amin.) dan kakak saya disahkan mengandung dulu dari saya jadinya saya akn gembira sebab sekurang2nya saya tahu mak ayah saya akn dapat title datuk dan nenek tak lama lagi!.
10) Tapi masalahnya kakak saya masih single jadinya tak mungkin mak ayah saya akan dapat title tue dalam masa terdekat nie~!.
11) Jadinya saya rasa cukopla sampai cini luahan saya, penat nak menaip panjang2 nak fikir susun ayat lagi!. Harapnya fahamla perasaan saya dan situasi saya!. Lagipun saya luah dalam nie bukan nak suroh orang kondem saya tapi cuma saya nak luahkan jer yang saya simpan sejak dua menjak nie.!.


Okla da kena stop cini..Nak balik nak settlekan umah yang da jadi cam umah hantu setelah seminggu diabaikan!.



LoVeaQsHa

7 comments:

~ Lady ell ~ said...

berat mata memandang,berat lagi bahu memikul.org cakap je zura..yg rasanya zura..tak pe..rezeki tu ada,cuma belum tiba masanya lagi..:)

illa said...

Salam..bersabar la..kiter serupa..arini cik merah saya dtg jugak..alhamdullilah...kiter masih diberi nikmat sengugut tiap bulan hehehe..

Gieyana said...

b strong yer dik..akak pon x mampu nk beri nasihat psl yg memikul mesti rasa terlalu beratkan..aper pon take yer...insyaallah sinar bhgia tue milikmu..Amin..

♥Azie♥ said...

salam ramadhan

tasha said...

zura... i doakan smoga u diberi kesabaran yang tinggi.. smoga tabah hadapi ujian Allah.. berhoneymoon la dulu yer.. I paham n dah lalui perkara yg sama... Allah maha besar, insyaAllah pasti ada bahagian untuk zura.. sabar yer...

~ mizzAmy ~ said...

masalah org yg single, sampai bila hidup nak mengyinggle kan? masalah org yg dah kawin, bila nak dapat baby? aisshh... mmg zura kuat sebab tuh Allah uji camni sekali. apa pun, zura tetap kena bersyukur sebab still lagi merasa nikmat2 NYA. still period. certain people, sampai kena amik hormon sebab nak period. cuma rezeki nak pregnant tuh belum tiba lagi kot. insya-Allah one day, u'll. doa banyak-banyak dan mintak keajaiban dariNYA. tambah2 bulan posa nie.

btw dear, i dah tukar blog. nanti free2 sila tukar my url yer. http://thepinkdressdiary.blogspot.com/

zura@iwan said...

dik zura...akak memahami dirimu, sbb kita skrg melalui proses ujian yg lebey kurang sm...Allah mguji kita dik, sm ada kuat ke tidak kita ni. Ada sbb musabab Dia mguji kita kan. sm2 kita bsbr melalui ujian ni yer, pasti ada yg tbaik utk kita...insyaAllah....

Blog Widget by LinkWithin